Doprava - zvláštní užívání místní komunikace, chodníku

ZÁKLADNÍ INFORMACE
Zvláštním užíváním je užívání jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny (např. umísťování, skládání a nakládání věcí nebo matriálů, stavebních zařízení, provádění výkopových, stavebních prací, umísťování inženýrských sítí, havárie na sítích). Za tímto účelem je nutné získat souhlas vlastníka dotčených komunikací, podat žádost k příslušnému silničním správnímu úřadu o povolení zvláštního užívání.


PODLE KTERÉHO PRÁVNÍHO PŘEDPISU SE POSTUPUJE?
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 104/1997, kterou se prování zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů 

související předpisy
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích

KDE MOHU ŘEŠIT ŽIVOTNÍ SITUACI? 
Městský úřad Třebíč, Odbor dopravy a komunálních služeb, Karlovo nám. 104/55, 674 01 Třebíč


KDO JE OPRÁVNĚN V TÉTO VĚCI JEDNAT? (podat žádost apod.)

  • fyzická osoba, případně zmocněná osoba
  • právnická osoba nebo fyzická osoba podnikající, případně zmocněná osoba.

JAKÝM ZPŮSOBEM ZAHÁJIT ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE?
Podáním řádně vyplněné žádosti na předepsaném formuláři k silničnímu správnímu úřadu.

Žadatel (či jiná odpovědná osoba) je povinen ohlásit užívání veřejného prostranství (ohlášení je součástí žádosti o povolení zvláštního užívání komunikace), na jehož základě bude stanovena výše místního poplatku za užívání veřejného prostranství: žádost - Ohlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství.

Formuláře lze získat přímo na Odboru dopravy a komunálních služeb nebo je k dispozici v elektronické formě na stánkách Odboru dopravy a komunálních služeb.


CO JE NUTNÉ DOLOŽIT PRO ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE? 

  • souhlas vlastníka (správce) dotčené komunikace
  • stanovisko Policie České republiky včetně potvrzeného situačního nákresu dopravního značení v případě, kdy dojde k ovlivnění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu

Další podklady k řešení životní situace

  • opatření obecné povahy/stanovení přechodné úpravy dopravního značení
  • vyjádření místostarosty města Třebíče - v případě naléhavé potřeby provádění výkopových prací v období 1.11. do 31.3. - udělení výjimky


JAKÉ JSOU POPLATKY A LHŮTY?
Správní poplatky za vydání povolení ke zvláštnímu užívání na dobu platnosti (zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění, položka 36 písm. a)

  • 10 dní a na dobu kratší než 10 dní - 100 Kč
  • 6 měsíců a na dobu kratší než 6 měsíců - 500 Kč
  • delší než 6 měsíců - 1000 Kč

Předmětem poplatku není Povolení ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace vydané dodatečně v důsledku havárie.


JAKÉ JSOU LHŮTY PRO VYŘÍZENÍ?
Pokud se jedná o jednoduchý případ, rozhodne silniční správní úřad bezodkladně v nejbližším možném termínu, a to za předpokladu splnění všech předložených náležitostí. Podle správního řádu musí být o žádosti rozhodnuto do 30 dnů od jejího podání, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů od podání žádosti.


JAKÉ DALŠÍ ČINNOSTI JSOU PO ŽADATELI POŽADOVÁNY?
Žadatel je povinen dodržovat podmínky rozhodnutí o povolení zvláštního užívání.


JAKÉ JSOU OPRAVNÉ PROSTŘEDKY A JAK SE UPLATŇUJÍ?
Proti rozhodnutí lze podat odvolání.

Odvolání se podává ke správnímu úřadu, který rozhodnutí vydal, a to do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.


JAKÉ SANKCE MOHOU BÝT UPLATNĚNY V PŘÍPADĚ NEDODRŽENÍ POVINNOSTÍ? 
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů

  • § 42a Přestupky fyzických osob 
  • § 42b Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob


PŘÍPADNÁ UPŘESNĚNÍ a POZNÁMKY K ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE
Doporučujeme pro urychlení vyřízení žádosti osobní kontakt žadatele o zvláštní užívání místní komunikace/chodníku.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

DALŠÍ INFORMACE K ŘEŠENÍ SITUACE  

  • osobním jednáním/podáním na Městském úřadě Třebíč, Odboru dopravy a komunálních služeb
  • poštou na adresu: Městský úřad Třebíč, Odbor dopravy a komunálních služeb, Karlovo nám. 104/55, 674 01 Třebíč
  • elektronicky (s ověřeným elektronickým podpisem) na adresu podatelna: epodatelna@trebic.cz
  • datovou schránkou, identifikátor datové schránky: 6pub8mc