Evidence obyvatel - výdej údajů z informačního systému evidence obyvatel

V evidenci obyvatel se vedou údaje o:

  • státních občanech České republiky (dále jen "občan")
  • osobách, které pozbyly státní občanství České republiky
  • cizincích, kteří jsou matkou, otcem, popřípadě jiným zákonným zástupcem, manželem, registrovaným partnerem nebo dítětem občana. 

Ministerstvo vnitra, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo ohlašovna poskytuje písemně na žádost obyvatele staršího 15 let údaje z evidence obyvatel, které jsou vedeny k jeho osobě a k osobě blízké. K osobě blízké poskytuje pouze údaj o datu, místu a okresu úmrtí, popř. místu a státu úmrtí, den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za nezvěstného uveden jako den, kdy nastaly účinky prohlášení nezvěstnosti, den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako den smrti, popřípadě jako den, který nepřežil. Osobou blízkou se pro účely zákona o evidenci obyvatel rozumí otec, matka, prarodiče, sourozenec, dítě, vnuk, manžel nebo partner.

NA KOHO SE OBRÁTIT?   

Městský úřad Třebíč, Odbor správních činností, oddělení matrik a evidence obyvatel

KDO MŮŽE POŽÁDAT O VÝDEJ ÚDAJŮ?

  • obyvatel starší 15 let;
  • za obyvatele mladšího 15 let a za občana, jehož svéprávnost byla omezena, žádá o poskytnutí údajů jeho zákonný zástupce nebo opatrovník;
  • člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování bylo schváleno soudem;
  • zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele;
  • obyvatel starší 18 let požaduje-li údaj o osvojení - poskytuje jen Ministerstvo vnitra.

JAK MOHU ZAŽÁDAT O VÝDEJ ÚDAJŮ?

  • Písemnou žádostí na obecním úřadě, obecním úřadě obce s rozšířenou působností, krajském úřadě, Ministerstvu vnitra. Podpis na žádosti musí být úředně ověřen; to neplatí, pokud žadatel žádost podepíše před pracovníkem příslušného úřadu po prokázání totožnosti.
  • Žádost o poskytnutí údajů z informačního systému může obyvatel podat ministerstvu, krajskému úřadu nebo obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností elektronicky na formuláři zpřístupněném ministerstvem dálkovým přístupem nebo podá prostřednictvím zpřístupněné datové schránky provozované podle zvláštního právního předpisu a čísla elektronicky čitelného identifikačního dokladu.
  • Žádost o poskytnutí údajů lze podat i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (např. obecní úřady, držitelé poštovní licence, Hospodářská komora, notáři.); v tom případě musí obyvatel provést svoji autentizaci pomocí bezpečnostního osobního kódu, pokud má bezpečnostní osobní kód zadán a identifikaci pomocí čísla elektroniky čitelného identifikačního dokladu.

CO MUSÍM VŠECHNO PŘEDLOŽIT PRO VÝDEJ ÚDAJŮ?

Písemná žádost o poskytnutí údajů obsahuje: jméno, příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, nemá-li přiděleno RČ, datum narození, adresu místa pobytu, číslo elektronicky čitelného identifikačního dokladu umožňujícího elektronickou identifikaci v případě, že žadatel není držitelem takového dokladu, uvede číslo svého jiného dokladu vydaného podle zvláštního právního předpisu (číslo občanského průkazu, cestovního dokladu, průkazu povolení k pobytu pro cizince nebo průkazu povolení k pobytu azylanta apod.)

Pokud za obyvatele žádá údaje jiná oprávněná osoba, musí prokázat svoji totožnost a její identifikační údaje se zapisují na žádost o poskytnutí údajů.

CO MUSÍM VŠECHNO PŘEDLOŽIT PRO PROVEDENÍ ZMĚNY?

Tiskopis žádosti o poskytnutí údajů z informačního systému je k dispozici na úřadě, elektronický formulář naleznete na stránkách Ministerstva vnitra České republiky.

CO MĚ TO BUDE STÁT?

Poplatek za každou započatou stránku je 50,- Kč zaplacený hotově na pokladně úřadu nebo v případě podání elektronickým způsobem nebo datovou schránkou lze poplatek uhradit bezhotovostně na účet příslušného úřadu.

Více informací o výdeji údajů naleznete na stránkách Ministerstva vnitra České republiky.